Dzisiaj mamy: Piątek 24.11.2017

Wróciła Elka, w przyszłym roku wróci też Kolej Parkowa. Będzie jeszcze bardziej wąskotorowa

waskotorowka logo 2 wersje kolorystyczneJuż w następnym sezonie, goście Parku Śląskiego do wyboru będą mieli dwie kolejki. Poza Elką, kursować ma również wąskotorówka. Pomału kończy się rozbiórka torowiska. W przyszłym roku wykonawca rozpocznie prace, zmierzające do ponownego uruchomienia Kolei Parkowej.

Przypomnijmy. Tory wąskotorówki – zgodnie z opinią fachowców z Politechniki Śląskiej – były niebezpieczne. Otrzymały ocenę niedostateczną i zalecono ich rozbiórkę. Brakowało bowiem mocowań i podstawowych części. Problemem był też rzadko spotykany rozstaw torów oraz brak koniecznych pozwoleń z Urzędu Transportu Kolejowego, których nie posiadał dotychczasowy operator. Kolejka w ubiegłym, i w tegorocznym sezonie, w trasę już nie ruszyła.

Od kilku tygodni trwa rozbiórka torowiska. Usuwane są stare podkłady i utwardzenia, które trafiają do parkowych magazynów. Demontaż oraz przedstawiony już projekt, obejmują całość pięciokilometrowej trasy. W przyszłym sezonie ma powstać pierwszy odcinek kolejki – między wesołym miasteczkiem, a ogrodem zoologicznym. Artur Cieślak, dyrektor administracyjny Parku Śląskiego podkreśla, że zgodnie z zawartą z wykonawcą umową, kolejka ma być gotowa na długi weekend majowy.

Na czym będą polegały prace? – Zakładają zmianę rozstawu szyn z 900 milimetrów na bardziej standardowe, 785 milimetrów – tłumaczy Cieślak. Wyjaśnia, że dzięki temu, park skorzysta z wypożyczenia atrakcyjnego dla pasażerów taboru. – Całość zostanie wykonana nowoczesną technologią. Zgodnie z obowiązującymi standardami, podbudowa sięgnie na wysokość jednego metra. Na nowe, wymienimy też podkłady. Dlatego kolejka będzie mogła funkcjonować przez kolejne 50 lat – dodaje dyrektor.

Budowa pierwszego odcinka, demontaż starej trasy, oraz projekt nowej, kosztują 2,4 miliona złotych. Modernizacja całości ma kosztować ponad dwa razy tyle

– Mamy już potrzebne pozwolenia UTK na eksploatację – zapewnia Cieślak. – Kolejka, gdy powstawała, miała pełnić głównie funkcje transportowe. Obecnie, zależy nam na jej funkcji rekreacyjnej i udostępnieniu zwiedzającym pojazdów, które są już dziś rzadko spotykane – dodaje.